Träningsprogram – Basövningar

Styrketräning är en ypperlig träningsform för de flesta och man kan alltid anpassa träningsprogrammet så att det ska passa dig personligen beroende på vilka mål du har med träningen. Idag finns det otaliga olika övningar som angriper olika enskilda muskler eller muskelgrupper. Och om det är några övningar som du bör ha med dig i ditt träningsprogram så är det några av de mest klassiska. Anledningen är att de aktiverar ett större antal muskelgrupper på en och samma gång och därför kan de också kallas för basövningar.

Genom att ta med basövningar i ditt träningsprogram kommer du att få en mer effektiv träning. Här kommer fyra av de mest vanliga basövningarna som får igång de stora muskelpartierna i kroppen.

Knäböj är en sådan övning som du inte får missa. Många tycker faktiskt att detta är en den bästa övningen för benen. Här kommer du nämligen åt både baksida och framsida lår tillsammans med musklerna i rumpan.

Marklyft är även den en övning som ger benmusklerna en omgång men även ryggens muskler aktiveras vilket gör att marklyft förmodligen kan räknas som en av de övningar då allra flest muskler får jobba.

Bänkpress ser man alltid någon göra på gymmet och övningen är onekligen populär. Med bänkpressen kommer du att aktivera först och främst muskulaturen i bröstet men även triceps och axlarnas framsida.

Militärpress aktiverar muskler i axlarna och triceps och är även den en klassisk basövning.

Även om detta är basövningar så innebär det inte att man kan utföra dem hur som helst. Det gäller att ha koll på tekniken och hur du ska utföra övningarna korrekt så att du inte skadar dig. Var inte rädd för att fråga om du känner dig osäker.

Read More

Håret och hur vi mår

Håret må vara någonting som pryder vårt huvud och i många fall funderar vi inte så mycket på det. Det liksom bara finns där och har egentligen inte någon väsentligt funktion. Men håret kan faktiskt skvallra lite om hur vi mår i många fall och det är tecken du bör lyssna till.

Ingen dålig hårdag

Vi har alla dåliga hårdagar då och då, det kan nog de flesta vara överens om. Då handlar det oftast om någon dag här och där. Men om du känner att du har dåliga hårdagar konstant kan det vara läge att ge håret lite uppmärksamhet. För när vi inte mår bra på insidan syns det inte sällan också på utsidan ganska fort. Så att strunta i vad ditt hår försöker säga dig är en ganska dålig idé.

Olika stadier

Känner du att ditt hår känns typiskt frissigt och slitet kan en hel del vitaminer vara på plats tillsammans med ett avbrott från plattången. Se över hur dina matvanor ser ut och försök få in en period då du tänker på lite extra på att äta hälsosamt. Ibland kan håret komma in i perioder då det känns väldigt tunt och då kan det vara en god idé att öka på proteinintaget genom att få i dig lite extra av till exempel ägg, bönor, fisk och kött. Om du däremot stressat mycket kommer du att locka fram gråa hår tidigare än nödvändigt. Även rökning och sorg är faktorer som påverkar hårets färg. Så försök stressa ner så mycket som möjligt. Börjar du däremot tappa hår är det verkligen en alarmsignal om att du måste börja stressa mindre. Dessutom bör du gå till din läkare för att kontrollera så att du inte har drabbats av någon sjukdom.

Read More

Träningstrender 2014

Trender kommer och går när det gäller mesta och det kan innefatta allt från mode till recept till träning. Vissa träningsformer blir med andra ord hetare vissa år medan populariteten dalar för andra typer av träning. Det går i vågor helt enkelt och om man ska lita på vilka träningsformer som är de hetaste i år är det bland annat högintensiv intervallträning som gäller om man ska vara rätt i år. Det är baserat på undersökningen som gjordes av The American College of Sport Medicine med underlag från 3800 svar från anställda i träningsbranschen runt om i världen.

Poppis i år

Som sagt ligger högintensiv intervallträning i topp på årets trendlista för träning vilket förmodligen också innebär att träning som till exempel CrossFit kommer att fortsätta att växa ytterligare i popularitet. Men självklart är det fortfarande också lika hett att hänga på gymmet oavsett om man använder vikter eller om man tränar mot sin egen kroppsvikt. Att anlita personliga tränare är också populärt om de har en ordentlig utbildning och erfarenhet. En annan träningsform som fortfarande håller sig på topp-tio-listan är yoga, någonting som verkligen behövs i och med det stressade samhälle vi lever i idag.

Välj rätt

Självklart kan det vara roligt att hålla koll på vilka trender som råder i träningsklimatet för tillfället men det är inte detta som ska styra ditt val av träning. Du ska helt enkelt välja den träningsform som du mår bäst av och som du tycker är rolig. Det är så klart inte alltid jätteroligt att sticka och styrketräna men i grund och botten ska det trots allt vara det och då får hjärtat styra över trendlistorna.

Read More

gym

Tips på appar för din träning och hälsa

De flesta människor idag har en smart telefon i handen eller i fickan var de än befinner sig. Det har blivit någonting som många av oss använder som ett verktyg i vardagen. Vi sköter bankärenden, får påminnelser, håller kontakten med vänner och familj och så vidare. Men du kan också ladda ner en hel drös med olika appar som kan bli en utmärkt del i dina rutiner för träning och hälsa. Genom en enkel sökning kommer en rad olika appar för träning och hälsosamt leverne att radas upp för dig. Då kan det vara lite svårt att veta vilka som kan vara värda att satsa på och ladda ner för att prova. Och vilken du ska ladda ner beror lite på vad du har för syfte med den.

Nedan följer tre tips på populära appar för träning och hälsa:

RunKeeper är en omåttligt populär app som nästintill kan beskrivas som din personliga tränare i fickan. Mer än 26 miljoner människor använder sig av RunKeeper och här får du hjälp med att hålla koll på din löpning, cykling, promenad med mera genom den GPS som finns i din mobiltelefon. Här kan du se statistik över bland annat hur många kalorier du bränner, ditt tempo, distansen och tiden. Samtidigt som du har igång RunKeeper kommer du att kunna lyssna på musik i lurarna och även aktivera appens coach som hejar på dig under tiden du tränar. Du kan också sätta upp mål du vill nå med träningen och välja olika träningsprogram.

Lifesum, kallades tidigare för ShapeUp Club, är till för dig som vill hålla koll på ditt kaloriintag om dagarna. Du kan välja bland olika kostplaner att följa och sätta upp vilken vikt som är ditt mål under en viss tid. På så sätt räknar den ut hur många kalorier du får tillåta dig om dagarna. Här skriver du in allt du stoppar i dig under en dag kombinerat med vilken träning du har hunnit med. Lifesum går att använda kostnadsfritt men om du verkligen vill satsa på att använda den fullt ut behöver du betala för dig. Är du på jakt efter att komma igång med ett hälsosammare liv och hålla koll på ditt dagliga intag kan Lifesum rekommenderas.

Gone On My Catwalk är en ny app från Helly Hansen som du som gillar naturen och ett aktivt liv bör prova. Här får du ge dig ut i friska luften och vila ögonen från datorskärmen eller tv:n för en stund. Genom appen Gone On My Catwalk kommer du att få koll på den tid du spenderar utomhus. Ibland kan det som bekant kännas lite motigt att snöra på träningsskorna men med Gone On My Catwalk blir det roligare eftersom det finns priser att hitta genom bland annat den trendiga aktiviteten geocaching. Dessutom kommer en jury vid Helly Hansen att dela ut ett pris till en lycklig vinnare genom bilder i appen varje vecka.

 

 

 

Read More

Yoga

Tips – Prova Yoga

Yoga i olika former är minst sagt en träningsform som har blivit något av det trendigaste att hålla på med under de senaste åren. Och har du inte provat på yoga ännu är detta ett hett tips eftersom det har många positivt egenskaper på oss.

Hathayoga i västvärlden

I väst har den yoga som kallas för hathayoga blivit den mest vanliga och den kom hit redan under medeltiden. Själva ordet ”hatha” skulle kunna översättas till att betyda att en förening mellan motsatser tillsammans skapar en slags kraftfull dynamik. Och idag kan man säga att hathayoga är ett begrepp som används för att beskriva yoga överlag. Med andra ord beror yogapassets intensitet väldigt mycket på läraren. Det kan till exempel röra sig om en rogivande yoga där lugnet har överhanden och man vilar mellan de olika positionerna eller också är det en mer kraftfull yoga med mindre vila.

Samma grund

Även om det finns många olika former av yoga idag så har de alla ett och samma mål och det är att få inre frid och att hitta lugnet i sig själv. En slags självinsikt. Därför kan det vara spännande att prova lite olika varianter för att så småningom hitta den som du känner skänker dig lugn och harmoni. Yoga är nämligen en utmärkt träningsform för dig som vill minska stressen som inte sällan äter upp oss i dagens samhälle.

Read More